dieta dr dąbrowskiej

img
W ciągu ostatnich lat znacząco zwiększyła się świadomość społeczeństwa w odniesieniu do zdrowego odżywiania, pochodzenia żywności oraz innych, niż tradycyjne, sposobów odżywiania się. Wiele diet opiera się na zmniejszaniu spożycia produktów odzwierzęcych, w tym dieta wegetariańska wykluczająca mięso, ryby i owoce morza, czy dieta semiwegetariańska minimalizująca spożycie mięsa czerwonego (wieprzowiny i wołowiny), a dopuszczająca mięso białe (drób i ryby) oraz jaja, miód i mleko wraz z jego przetworami. Najbardziej restrykcyjna spośród nich jest dieta wegańska. Weganizm, w dużej ilości przypadków, nie jest jedynie dietą, a definiuje go się jako sposób na życie, który próbuje wyłączać wszelkie formy wykorzystywania i okrucieństwa wobec zwierząt, zarówno w odniesieniu do żywności, odzieży, jak i do jakichkolwiek innych celów. Z tych powodów dieta wegańska jest ogołocona ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jajek, miodu i nabiału. Ludzie decydują się na dietę wegańską z różnych powodów. Zwykle obejmują one dylematy etyczne i środowiskowe, ale mogą również wynikać z chęci polepszenia stanu zdrowia. Jest to kuracja łatwa do przeprowadzenia i zapewnia różne korzyści zdrowotne. Poprawa funkcjonowania organizmu na diecie wegańskiej jest potwierdzona badaniami i wykazuje, że stosowanie długotrwałe diety opartej wyłącznie na artykułach pochodzenia roślinnego prowadzi do obniżenia ryzyka rozwoju lub śmierci z powodu raka aż o 15%, ograniczenia objawów zapalenia stawów, zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na niewydolność nerek, a także do zredukowaniu ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Jednakże, tak jak w przypadku każdej kuracji, plusy pojawiają się tylko wtedy, gdy jest się systematycznym, i opiera się dietę na pokarmach bogatych w składniki odżywcze, a nie na produktach wysokoprzetworzonych.
Top